onsdag 6. november 2013

Programmering i skolen

Når man har kjøpt seg ny bil eller man går gravid, da ser man biler av samme merke og gravide eller barnevogner overalt. Man blir på en måte veldig oppmerksom på det man er opptatt av i nuet. Slik har jeg det med LDM  faget.

Ofte når jeg "surfer" ser jeg noe som handler om digitale medier, og nysgjerrig som jeg er må det da sjekkes ut! I dag "googlet" jeg navnet på skolen hvor sønnen min går, og noe jeg beit meg merke i var noe som handlet om programmering og hjemmesider.

Elever fra en videregående skole har et prosjekt på gang der de skal lærer elevene på 7.trinn ved Håkvik skole å programmer, de har programmert roboter, og lage egne hjemmesider. Dette er i regi av Lær Kidsa Koder. Håkvik skole satser stort på bruk av digitale medier i undervisningen. Skolen har en veldig engasjerende lærer som også har ansvar for IKT på skolen. Legger ved linken til siden 

I min kommune har jeg sett ulik bruk av digitale medier i skolen., og har ofte lurt på hvorfor det er så ulikt? Må det være slik at elevene skal være avhengig av at det er lærere/ledere som er engasjerte for at de skal få den opplæringen de har krav på? Har dere andre noen erfaringer på dette?

3 kommentarer:

  1. Har også sett veldig ulik bruk av digitale medier i skolene i kommunen vår, og jeg tror nok dessverre at elevene er veldig avhengige av IKT-engasjerte lærere for å få det de har krav på. Men hva er det som gjør at noen skoler har flere entusiaster enn andre? En skoleledelse som satser på IKT tror jeg er nøkkelen. Dessverre er skolen "en malmbåt som skal snues" (sitat rektor ved en lokal skole), og det er ikke gjort i en håndvending å få det digitale godt integrert i skolen. Videre er det heller ikke alle skolene i kommunen som har hverken datamaskiner eller tilfredsstillende nettforbindelse, noe som gjør det vanskelig å gi elevene det de har krav på, selv om man som lærer gjerne vil gi dem det.

    SvarSlett
  2. Artig at du har sett litt på et tema som jeg også finner interesant. "Lær kidsa koding" virker som et spennede tiltak.
    Jeg må nok desverre slutte meg til Gretas noe pesimistiske kommentar - implementering av IKT i skolene er femdeles avhengig av ildsjelene. Det er imidleritd ting som tyder på at det i tiden fremover kommer til å bli mer fokus på digitale medier i skolen. Vi får håpe at vi som lærere etterhvert kan få mulighet til å gi elevene den IKT-baserte undervisningen de har krav på :)

    SvarSlett
  3. På første samling (i august) fortalte jeg dere kort om kidsa som får egen kodeklubb. Jeg brukte det som eksempel på noe dere kunne undersøke nærmere for så å utvikle/presentere som prosjekt. Artig at du nå forteller om hvordan dette gjøres ved skolen til din sønn.

    Gode eksempler innledningsvis på hva vi har oppmerksomhet mot og hvorfor. Godt at du er blitt (mer) nysgjerring på IKT og digitale medier.

    En rapport om IKT i lærerutdanninga, fra i år, forteller "at utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse gjennomgående er svakt forankret i ledelsen av lærerutdanningene, og de fleste utdanningene mangler en helhetlig tilnærming til utvikling av slik kompetanse. Lærerutdanningenes faglige profil på området er også lite utviklet, og kompetansen hos de faglige ansatte er svært varierende. Utviklingen av profesjonsfaglig digital kompetanse hos studentene er i mange av lærerutdanningene avhengige av ildsjeler blant lærerne."
    (http://www.nifu.no/files/2013/05/NIFUrapport2013-20.pdf)

    Altså akkurat det du lurer på for grunnskolen, og som Greta og Tom "bekrefter".

    SvarSlett